Casting do reklamy. Czy trzeba być profesjonalnym aktorem? 

W 2019 roku w Polsce wyprodukowano niespełna tysiąc spotów telewizyjnych. Codziennie w samej Warszawie odbywa się kilka castingów do reklam. Reżyserzy szukają ludzi w różnym wieku. Poczynając od niemowlaków, przez dzieci w wieku szkolnym, na osobach starszych kończąc. Potrzebują nie tylko pięknych twarzy, ale także oryginalnych z cechami charakterystycznymi. Dlatego odstające uszy czy garbaty nos wcale nie są dyskwalifikacją, a mogą być atutem. Szanse angażu w reklamie mają zarówno zawodowi aktorzy jak i całkowici amatorzy.

Jak trafić na casting do reklamy?

Jeśli chciałbyś wystąpić w reklamie powinieneś zacząć od znalezienia agencji aktorskiej. Agencje zrzeszają nie tylko zawodowych aktorów, ale również amatorów. Wystarczą chęci i brak tremy przed kamerą. Nie musisz podpisywać z agencją żadnej umowy, a jedynie wypełnić formularz dotyczący podstawowych danych, wyglądu, wymiarów czy umiejętności (np. gry na gitarze). Od tego momentu agencja aktorska będzie informowała Cię o castingach, w których pasujesz do roli. Często producenci reklam dokładnie opisują kogo szukają. Agencji zależy abyś chodził na jak najwięcej castingów, ponieważ wzrastają z tym twoje szanse otrzymania roli. Co łączy się z zarobkiem zarówno dla Ciebie jak i Twojego agenta.

Przed castingiem

Na casting powinieneś przyjść wypoczęty i wyspany. Kobiety powinny pojawić się na nim z delikatnym makijażem lub bez. Nie powinnaś przychodzić z czerwonymi ustami czy ciemnymi cieniami na powiekach. Im więcej naturalności tym lepiej. Najlepiej załóż na siebie stonowane kolory. Unikaj koloru czarnego i białego. Ubrania powinny pokazywać Twoją sylwetkę. Nie zakładaj oversizeowych bluz, ani swetrów. Najlepszym wyborem będzie prosty T-shirt i jeansy. Musisz czuć się wygodnie i swobodnie. Pamiętaj, że przed jak i na samym castingu nie możesz się stresować. Reżyserzy lubią naturalność, a kamera wychwyci każde oszustwo.  

Jak wygląda casting do reklamy?

            Castingi odbywają się w profesjonalnych studiach. Najczęściej trwają dwa dni. Nie zdziw się, gdy na korytarzu spotkasz kilkadziesiąt osób, które czekają na swoją kolej. Przychodząc na casting musisz być przygotowany na czekanie nawet kilka godzin. Chętnych jest dużo, a reżyser chce poświęcić chwilę każdej z osób. Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić po pojawieniu się w studio jest wypełnienie karty castingowej. Należy wpisać w niej swoje dane, informację o tym czy Twoja twarz pojawiła się już w jakiejś reklamie oraz dane dotyczące wyglądu (np. rozmiar ubrań, kolor oczu). Sam casting traw kilka minut (z wyłączeniem wspomnianego wcześniej oczekiwania).

Przed castingową kamerą

Początkowo reżyser poprosi Cię o tzw. wizytówkę. Przed kamerą musisz się przedstawić, powiedzieć ile masz lat i jaką agencję reprezentujesz. Czasami ktoś z produkcji zadaje dodatkowe pytania np. czy nie jesteś uczulony na nabiał (w przypadku reklam m.in. jogurtów) lub czy potrafisz jeździć na łyżwach (gdy w reklamie przewidziana jest taka scena). Następnie zostaniesz poproszony o pokazanie swoich dłoni i profili twarzy. Ostatnim z Twoich zadań będzie zagranie krótkiej scenki, która ma pojawić się w danej reklamie. Później pozostaje czekać na telefon.

Ile można zarobić grając w reklamach?

Za jeden spot telewizyjny można zarobić całkiem dobre pieniądze. Stawka za dzień zdjęciowy waha się od 500 zł do 2000 zł do tego dochodzą prawa za wizerunek. Zarobek za nie zaczyna się od ok. 1000 zł w sytuacji, jeśli reklama będzie rozpowszechniana, tylko w Internecie przez krótki okres (np. 2 tygodnie). O wiele więcej można zarobić, gdy spot pojawia się w telewizji, a najlepiej w kilku państwach. Wtedy kwoty sięgają nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dzieci grające w reklamach mogą liczyć na połowę tych stawek. W branży reklamowej przyjęte jest, że agencja otrzymuje 20% zarobku aktora. Prowizja nie będzie pobierana z Twojej wypłaty. Na każdej umowie dot. sporu reklamowego podana jest kwota np. 3000 zł netto + 20% dla agencji.

Wskazówki

Największe prawdopodobieństwo otrzymania roli w reklamie mają osoby, które pasują idealnie do scenariusza. Oprócz wyglądu przydają się wtedy dodatkowe umiejętności np. jazda na deskorolce. Jeśli do spotu reklamowego poszukiwana jest ładna dziewczyna w wieku 20-30 lat chętnych na tę rolę będą setki. Inaczej jest, gdy potrzebne są dodatkowe umiejętności np. gra na perkusji. Wtedy ilość kandydatek zdecydowania spada, dlatego ważne jest, aby chodzić na castingi, w których bardzo dokładnie scharakteryzowane są cechy i umiejętności. Oczywiście, gdy w pełni je spełniasz. Reżyserowie bardzo nie lubią, gdy proszą o przyjście wysokich brunetów, a na castingu pojawiają się niscy blondyni. Zawsze musisz zastanowić się czy pasujesz do danej roli.

Inną rzeczą, której nie lubi produkcja jest dzwonienie i pytanie o to jak komuś poszło na castingu. Jeśli reżyser wybierze Cię do udziału w reklamie na pewno zostaniesz o tym poinformowany i nie musisz nikomu o sobie przypominać. Zwycięzcy castingów telefony z informacją o angażu otrzymują najpóźniej po kilku dniach. W walce z tremą oraz ze zdobyciem umiejętności aktorskich pomogą Ci szkolenia Chcę Zostać.

Sprwadź: https://chcezostac.pl/aktorem-one-time-offer/

Udostępnij post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Przeczytaj również