Jak opanować lęk na scenie?

Niejednokrotnie emocje towarzyszące podczas grania przed sporą widownią są tak duże, że wymykają się spod kontroli i przez to sprawiają, że stajesz się nienaturalny, Twoje aktorstwo jest słabsze lub zasycha Ci w gardle i nie jesteś w stanie wypowiedzieć ani jednego słowa. Lęk przed występami na scenie to problem wielu i to nie tylko początkujących aktorów. Jednak dzięki nam dowiesz się, jak opanować tego typu strach i stać się lepszym aktorem.

Skąd się bierze lęk przed wystąpieniami na scenie?

Wiele osób, których największym marzeniem jest granie w teatrze, ma lęk przed wystąpieniami publicznymi. Dziś można uznać, że to już prawdziwa plaga, a zdecydowana większość społeczeństwa deklaruje, że to jedna z najbardziej stresujących chwil w trakcie edukacji czy pracy zawodowej. Dlaczego? Głównie przez to, że jest to związane z podwyższeniem ciśnienia krwi, wywołanego z kolei ze wzrostem adrenaliny. Wszystko to sprawia, że nasz mózg kojarzy te symptomy z jakimś zagrożeniem i automatycznie chce się przed nim bronić. Stąd też serce i oddech przyspieszają, a mięśnie stają się spięte. W końcu podświadomie szykujesz się do ataku lub ewentualnie do ucieczki. Najważniejsze jest to, aby nauczyć się z tym walczyć i przemieniać te emocje w coś motywującego, np. w kolejne wyzwanie, któremu chcesz sprostać.

5 sposobów, jak skutecznie opanować lęk na scenie

Nie używaj „nie”

Często jeszcze przed wejściem na scenę wiele osób ma problem, z tym że mówi bardzo dużo i to bez większego ładu oraz składu. Jednak wypowiadane są wtedy także obawy, które koduje mózg i wykorzystuje przeciwko nam już podczas występu, tworząc jeszcze większe zdenerwowanie. Zatem tuż przed rozpoczęciem występu po prostu nie powtarzaj, że jesteś zdenerwowany i koniecznie nie używaj czasowników w połączeniu z „nie”. Na przykład nie mów — „nie uda się”, „nie nadaję się”, a nawet „nie jestem zdenerwowany”. Wszystkie te trzy przykłady mogą zapalić lampkę ostrzegawczą w Twojej głowie i wywołać lub zwiększyć strach. Zacznij powtarzać sobie fakt, o którym była mowa powyżej — czyli, że „mój przyspieszony oddech i walące serce wywołuje mój mózg, gdyż wchodzi w tryb ucieczki i walki, więc to całkowicie naturalna reakcja”.

Wizualizuj

Każdy ma wyobraźnię, którą może skutecznie wykorzystać w różnych sytuacjach, choćby właśnie przed wystąpieniem publicznym. Jak? Po prostu przypomnij sobie próby, co musiałeś robić, gdzie stać, jak wejść na scenę itd. Następnie wyobraź sobie, że na widowni siedzi pełno osób. Staraj się krok po kroku wizualizować to, jak będzie wyglądać występ i co takiego będzie się działo. Im więcej doświadczenia scenicznego zyskasz, tym przewidzenie różnych sytuacji stanie łatwiejsze i bardziej zgodne z rzeczywistością. Pamiętaj także o jeszcze jednej ważnej kwestii, czyli tym, że nie warto idealizować występu. Musisz prześledzić zarówno pozytywny, jak i negatywny przebieg.

Ćwicz oddychanie

Prawidłowo wykonany trening oddechowy może stać się kluczowy. Dlatego koniecznie musisz nauczyć się przydatnych technik. Najskuteczniejsza metoda polega na tym, aby starać się oddychać równo i powoli. W ten sposób mózg zostanie dotleniony, a Ty lepiej i łatwiej skoncentrujesz się nad swoim zadaniem. Wtedy też możesz poćwiczyć mówienie. Jednak koniecznie tuż przed wielkim wyjściem mów spokojnie i oczywiście uważaj na słowa. Możesz to połączyć z ćwiczeniami dykcji.

Szybki trening

Ćwiczyć możesz nie tylko oddechy i mowę, ale też swoje ciało. W końcu ruch to doskonały sposób na rozładowanie emocji oraz pobudzenie endorfin. Wykonaj drobny trening od rana, np. pobiegaj, a później tuż przed wejściem na scenę spróbuj się trochę porozciągać. Dzięki takiemu rozwiązaniu znacznie skuteczniej opanujesz trzęsące się nogi i będziesz bardziej kontrolować swoje ciało. Oczywiście regularne treningi przynoszą jeszcze więcej korzyści — lepszą kondycję, pracę serca czy układu krążenia, a do tego łatwiej poradzisz sobie ze stresującymi sytuacjami w życiu.

Rób to, co kochasz

Brak motywacji zazwyczaj sprawia, że w trakcie stresujących sytuacji w życiu chcemy uciec jak najdalej od nich. Dlatego bardzo ważne jest to, aby zawsze podążać za swoimi marzeniami, a nie robić coś z poczucia powinności lub braku innych perspektyw. Kiedy uznasz, że aktorstwo jest naprawdę Twoją pasją, to prędzej czy później Twój mózg zacznie tworzyć reakcję — walcz, zamiast uciekaj.

Oczywiście to, że odczuwasz spory stres przed każdym występem, nie jest równoznaczne, z tym że aktorstwo nie jest dla Ciebie lub to nie jest tak naprawdę Twoja pasja. Wielu zawodowych aktorów przyznaje się do tego, że nawet pomimo szczerych chęci nie są w stanie opanować lęku przed występami na scenie. Kluczem jest jednak głównie to, aby potrafić go, chociaż odrobinę zminimalizować lub w ostateczności zaakceptować. Istotne staje się też prowadzenie zdrowego trybu życia i ruszanie się, aby złagodzić negatywne skutki związane ze stresem.

Wybierz jeden lub kilka sposobów, jak opanować stres sceniczny i zacznij je stosować. Następnie sprawdź nasz kurs, jak stać się prawdziwym aktorem.

Udostępnij post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Przeczytaj również

Aktorstwo

Jak wyglądają egzaminy do szkoły teatralnej?

Jakie mamy w Polsce państwowe szkoły teatralne? Akademia Teatralna w Warszawie, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi,